دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
ﺳﻪشنبه, 04 اردیبهشت,1403

تعلیـم و تربیـت

 مهاجران در مأمن نرجس



مهاجران در مأمن نرجس

انگار هجرت شده است یکی از ارکان خداپرستی، هرجا دین خدا هست، هجرت هم هست. گاه هجرت از خود به خدا و گاه هجرت از شهر و دیار به سوی غربت. غربتی که با خود عزتی عظیم به همراه می‌آورد. اول بار، جعفر‌بن ابی‌طالب هجرت کرد و بعد نبی اکرم صلی الله علیه و آله و امروز در هر لحظه هزاران نفر، جمعی از خود به خدا و گروهی کوچک از شهر خود به دیاری غریب. غریبی آشنا، آشنایی عزیز. آنها به دنبال فراگرفتن حیات روح علم از غربت دیار، خود را به قریب یار می‌رسانند تا از شکوه کفر به جلال اسلام رهنمونشان شود، می‌آیند تا آستان جانان هشتمین ببوسند و برگ سبزی از خرمن معرفت نبوی بستانند و سوی خاندان خویش گسیل شوند و شمیم دل‌انگیز وصال را در سرزمین‌هایشان پراکنند.

اولین پرستویی که از یخبندان سرزمینش به سوی بهارستان ایران پر‌گشود و خود را خسته و بی‌قرار در آغوش گرم و پرمهر مولی المعلمین، علی‌بن‌موسی‌الرضا رها کرد، پرستوی زیبایی بود که از پاکستان به اینجا هجرت کرد و شد اولین مهاجر معرفت مدرسه علمیه نرجس سلام الله علیها .

اما دومین پرستوی سبکبال از سرزمین تمدن‌های کهن و مردمان آرام و صبور چین، بال به اینجا گشود و این در حالی بود که هنوز خانه بانوی رستگاری و ایمان حضرت نرجس سلام الله علیها بخشی به این نام نداشت و به راستی چه با معنی است که این خانه اولین مأمن پرستو باشد. پرستوهایی که طی سالهای بعد در سایر مدارس مشهد نیز پراکنده شدند.

اما مهاجران معرفت همه با او انس و مودت دارند و او را از خود می‌دانند. به او عشق می‌ورزند و در خانه اش بیش از همه جای عالم احساس سبکی و آرامش می کنند. چرا؟ به راستی چرا؟

می‌دانم به چه می‌اندیشی او مادر بقیه الله است، آری اما او چیز دیگری هم هست، او ملیکا دختر قیصر روم است که روزی چون اینان پرستوی خانه امام هادی شد. آمد؛ خسته تن و زنده دل؛ از سفری بعید و با امیدی قریب. آمد و و در بیت وحی مأوی گزید، از خود رها شد و به وحی پیوست و خود محمل وحی شد.

آری این است که پرستوهای غریب که از راه های دور می‌آیند، کنار او را خوشتر می گزینند، آخر او از جنس آن‌هاست؛ او یک پرستوی مهاجر است. بگذریم که اگر قلم را رها کنیم تنها از او می‌خواند و از او می‌نویسد. پس بگذریم و از شیعیان او بنویسیم.

از سال 66 که اولین پرستو آمد تا سال 73 که برای نخستین بار واحد غیر ایرانی برای آموزش و خدمات‌رسانی بهتر به طلاب غیرایرانی تأسیس شد بسیار بودند کسانی که جای صفایشان خالی است و عطر وجودشان در سر سرای این بوستان برجا.

آن ها می‌آیند، خوشه چینی می‌کنند و می‌روند. می‌روند و هر روز پیامی می‌آید و پیک‌خوش خبری ، نویدی می‌آورد که فلانی پرچم اسلام را چنان برافراشته ... و ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم.

در این گذر و جدایی و مستقل شدن، اهدافی نهفته بود که می‌توان چنین خلاصه کرد:

1.      گسترش و نشر حقایق دینی و معارف عالیه اسلام

2.      تبیین و تعلیم فرهنگ وحی و اهل بیت علیه السلام

3.      تحکیم بنیان‌های اعتقادی صحیح و تربیت پژوهش گران توانا جهت تألیف، تدریس و ترجمه در زمینه های مختلف علوم و معارف اسلامی.

4.      ترویج مکارم اخلاقی و اعتلای مبانی اسلام.

5.      جذب نیروهای فعال غیر‌ایرانی و تربیت اسلام شناس و محقق در زمینه‌های فقه و معارف‌اسلامی.

6.      تربییت طلاب غیر‌ایرانی در راستای محبت و مودت اهل بیت علیهم السلام برای تبلیغ مکتب علوی

7.      اعزام مبلغین برجسته به اقصی نقاط جهان

قابل ذکر است که این اهداف از طریق چهار قسمت و زیر‌مجموعه بخش طلاب غیر‌ایرانی یعنی: پذیرش، آموزش، امور فرهنگی و خدمات رفاهی دنبال می‌گردد.

1.      پذیرش: اولین گام برای حضور، پذیرش ‌اشد که این عملکرد دارای سه بخش تدوین شرایط پذیرش و جذب، ارزشیابی و پذیرش طلاب و اساتید واجد شرایط و ثبت نام و تشکیل پرونده می باشد.

شیوه های جذب

1.      هیأتی: در این طریق هیأتهای پذیرش به کشورهای گوناگون اعزام و با برگزاری آزمون‌های مختلف و مصاحبه واجدان شرایط را انتخاب می‌کنند.

2.      مکاتبه ای: در این شیوه متقاضیان از طریق مکاتبه الکترونیکی و پر‌کردن فرم ثبت نام در سایت مرکز جهانی علوم اسلامی و یا مکاتبه مستقیم درخواست خویش را در جهت تحصیل ارسال می‌کنند.

3.      واسطه ای: سفارتخانه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و افرادی که هر طریق با متقاضیان تحصیل آشنا می‌باشند، می‌توانند داوطلبان واجد شرایط تحصیل را به مرکز‌جهانی علوم اسلامی معرفی نمایند.

4.      حضوری: داوطلبان واجد شرایط پس از ورود به کشور جمهوری اسلامی ایران به صورت حضوری به مرکز جهانی علوم اسلامی در قم مراجعه و درخواست خود را ارائه می‌کنند.

و اما شرایط پذیرش:

1.      اعتقاد به دین مبین اسلام

2.      برخورداری از صلاحیت‌های اخلاقی، سیاسی و اجتماعی

3.      بهره مند‌بودن از سلامت کامل جسمی- روحی و عدم نقص عضو

4.      دارا بودن حداقل 15 سال سن و حداکثر 20 سال سن

(البته اگر داوطلبی از تحصیلات عالیه برخوردار باشد حداکثر سن بیشتر خواهد شد. )

5.      ارائه آخرین مدرک تحصیلی و شش قطعه عکس

6.      ارائه مدرک شناسایی معتبر مثل شناسنامه یا ساپورت

7.      تعهد اشتغال به تحصیل مدت یک مقطع تحصیلی

8.      قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه

2.     آموزش

آموزش طلاب غیرایرانی حائز اهمیت بسیار است و در واقع این آموخته‌های اوست که با او می‌ماند و می‌تواند او را از گزند کژروی‌ها و حرکت ناصحیح در ظلمات جهل نجات دهد.

طلاب پس از ورود و پذیرش به دو گروه مهم تقسیم می شوند:

الف: آن دسته که زبان فارسی را می‌دانند.

ب: گروه دوم آن‌ها که آشنایی به زبان فارسی ندارند.

گروه اول پس از ورود شروع به آموختن کرده و واحدهای درسی مدنظر را می‌گذرانند.

اما گروه دوم؛ ابتدا چند ماهی را صرف آموختن زبان فارسی نموده و همین که بتوانند، مقصود و منظور استاد و کتب درسی را به خوبی درک کنند، کلاس‌های آموزشی را آغاز می‌کنند. مواد درسی نیز ترکیبی است از آنچه مرکز جهانی ارائه می‌دهد با دروسی که حوزه آموختن آن را ضروری می‌داند.

خوابگاه:

برخی از طلبه‌ها نیز هستند که به تنهایی مهاجرت نموده؛ به سوی ایران رهنمون می‌شوند که این گروه اخیرا با احتساب شرایط و به طور بسیار محدود در خوابگاه مدرسه اسکان داده می‌شوند.

این اسکان و خوابگاهی شدن، مزایای بسیاری دارد، خاصه برای خود طلبه‌ها که می‌توانند با فرهنگ‌های سایر ملل نیز آشنا شده و تجربه خود را غنی تر سازند.

به عبارت دیگر، خوابگاه مدرسه علمیه نرجس سلام الله علیها خود جهانی است کوچک که در هر اتاق آن چند نماینده از چندین نقطه جهان و ایران در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. در این جهان کوچک بزرگترین مشکل، دوری و دلتنگی خانواده است که به ویژه برای تازه واردان بسیار مشکل است که با کمک دوستان قدیمی‌تر و استاد طاهایی که چون مادری دلسوز و مهربان خود را وقف اینان نموده کمی این غم تسکین می‌یابد.

اما به قول خودشان برای اسلام سخت تر از اینها را تحمل می کنند.

3.     فرهنگی و پژوهشی

در کنار تحصیل برنامه های متنوع بسیاری طلاب غیر ایرانی در نظر گرفته شده تا بتوانند، اولا هر آنچه را که از طریق تحصیل نمی توانند بیابند در این کلاس‌های فرهنگی و یا فهالیت‌های آن بیابند و دوم با ایجاد تنوع و سرگرمی‌های حلال روح خود را از کسالت و خستگی برهانند.

به طور مثال در سال 84 طلاب با شرکت در همایش‌های نقدی بر باورهای وهابیت، مسابقه مقاله‌نویسی راه رستگاری، شرکت در کلاس‌های نویسندگی سفیران نور، شرکت در جشنواره شیخ طوسی، کارگاه امام شناسی، کارگاه‌های روش تحقیق، آموزش کامپیوتر در سطوح مختلف LCDL، مسابقه کتابخوانی اندیشه مطهر و نیز شرکت در مسابقه رویکرد عقلانی بر باورهای وهابیت، کسب مهارت‌های تبلیغی، طرح آموزش ازدواج مطهره، کلاس‌های مکارم اخلاق، جامعه کبیره، خانواده، تفسیر و نهج البلاغه و نیز شرکت در مراسم اعتکاف و همایش زنان جهان و ... بنیه علمی خود را قوی نموده تا برای رویارویی با آنچه پیش خواهد آمد از آمادگی بیشتری برخوردار باشند.

در کنار این برنامه‌ها اردوهای یک روزه و چند روزه سیاحتی زیارتی نیز در نظر گرفته شده تا روح و جسم طلاب رفع خستگی کند.

تشکیل کلاس‌های ورزشی خاصه تکواندو که طرفداران بسیاری نیز دارد و نیز برنامه بدنسازی و آمادگی جسمانی که هر روز صبح اجرا می‌شود، از دیگر برنامه های محبوب این دسته از طلاب است.

مراسم اعیاد و سوگواریها:

هر ساله مصادف با میلاد و شهادت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و سایر مراسم مذهبی، طلاب با ارائه برنامه‌هایی سعی می‌کنند قلب‌های خود را به ولی نعمتشان امام عصر عج الله تعالی فرجه نزدیک کنند.

شرکت در سخنرانی‌هایی که به همین منظور برگزار می‌شود خاصه در دو ماه محرم و صفر و دهه فاطمیه و نیز شب‌های ماه مبارک رمضان. ارائه شعر، سرود، مقاله، دکلمه و نیز شرکت در تئاترهای مدرسه نیز از سرگرمی‌های مورد علاقه طلبه‌ها می‌باشد. اگر به این برنامه‌ها شرکت مستمر و هر ساله ایشان در اعتکاف رجب و دیدار با بزرگان علم و معرفت را نیز بیافزاییم به برنامه‌های فرهنگی اجرا شده برای طلبه‌های غیر‌ایرانی نزدیکتر شده‌ایم البته شمار این‌گونه برنامه‌ها و موفقیت‌های همه ساله طلبه‌های مدرسه علمیه نرجس‌ چنان چشمگیر است که اگر بنا را بر بازگو کردن حتی بخش کوچکی از آن بگذاریم، مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد. لذا به همین مختصر بسنده کرده شما را به واحد غیر‌ایرانی ارجاع می دهیم.

4.     خدمات رفاهی

در این بخش تنها به ذکر مختصری از خدمات می پردازیم:

1.      اهدای بن خرید که سالی یکبار صورت می‌گیرد.

2.      اهدای مواد غذایی در ابتدای هر فصل.

3.      معرفی طلاب جهت اخذ بیمه خدمات درمانی

4.      ارائه خدمات جهت صدور و تمدید اقامت و خروجی‌های سالیانه و خروج قطعی.

5.      ارسال ویزای تحصیلی طلاب  

آخرین موردی هم که در اینجا لازم به ذکر می باشد حضور پرشور و به موقع طلاب در صحنه های سیاست جهانی است؛ لذا هر‌جا احساس شود که برای یاری اسلام و مسلمانان نیاز به حرکتی است، خواهران طلبه غیر‌ایرانی، دوشادوش سایر خواهران، حرکتی عظیم نموده، خود را از فیض عظیم محروم نمی کنند. هر ساله با شرکت در راهپیمایی روز قدس، 22 بهمن، و هر گرد‌هم آیی و تظاهراتی که رهبر فرزانه لازم بدانند؛ چون خاری در چشم دشمنان اسلام و ستاره ای در آسمان اسلام، پویا و حاضرند.

طلاب موفق

طلاب غیر‌ایرانی پس از بازگشت به موطن خود نیز دست از فعالیت برنداشته و بسته به موقعیت و ویژگی‌های سرزمین خود، مبلغان زبده و سخنرانانی کارآمدند.

و آنها که نمی توانند بنا به هر دلیلی در این عرصه خدمت کنند، به گونه ای دیگر اقدام نموده با کسب علوم روز پا به عرصه دانشگاه و مدرسه می‌گذارند و با احداث مدارس عالی اسلامی در حرکت و ترویج اسلام قدمی مؤثر بر‌می دارند.




تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (3388)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: