دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 31 فروردین,1403


درســهای اســـتاد

درس اول: انسان و دو بعد وجودي او، روح و جسم
درس دوّم: قلـب
درس سوم: عقل
درس چهارم: نفس و عقل
درس پنجم: سعادت واقعی
درس ششم: اخلاق فردی و اجتماعی
درس هفتم: راه درمان رذائل اخلاقی
درس هشتم: مقیاس سنجش نیک و بد اخلاقی
درس نهم: اصلاح گفتار
درس دهم: مطابقت گفتار با رفتار
درس یازدهم: دروغ
درس دوازدهم: راه درمان دروغ
درس سیزدهم: سوء ظن و بدگمانی
درس چهاردهم: سرچشمه های بدگمانی
درس پانزدهم: تجسس و غیبت
درس شانزدهم: مهمترین انگیزه های غیبت
بيانات استاد ارجمند خانم طاهائي به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام
درس هفدهم: خطرات غيبت
درس هجدهم :موارد استثنايي غيبت
درس نوزدهم: حيات اجتماعي
درس بيستم:حيات جامعه
درس بیست و یکم: اسلام و پيوند اجتماعي
درس بيست و دوم: راه ايجاد وحدت فکري
درس بيست وسوم: رشد اخلاقي مهم ترين اصل وحدت
درس بیست چهارم: ویژگی های عبادالرحمان
درس بیست و پنجم: شرحی بر صلوات شعبانیه
درس بیست و ششم: جهان پس از ظهور حضرت مهدی (عج)
درس بیست هفتم: جریان حق و باطل (1)
درس بیست و هشتم : نيم نگاهي به سخنان استاد طاهايي در شب­هاي قدر
درس بیست و نهم: عروج نفس
درس سی ام: آزموني ده‌گانه براي دانايان
درس سی و یکم: اعتدال در مصرف
درس سی و دوم: پندهاي امام عسكري (‏عليه‏السّلام) به شيعيان
درس سی و سوم: به یاد خطیب توانا
درس سی و چهارم: تأثیر نظارت الهی در اصلاح عمل
درس سی و پنجم: جوان، ارزش‌ها و اجتماع
درس سی و ششم: حج و مدیریت اقتصادی
درس سی و هفتم: نگاهی به ابعاد وجودی حضرت زینب کبری (علیهاالسّلام)
درس سی و هشتم: یاد خدا؛ پرورش و آموزش
درس سی و نهم: فرمان صبر به پيامبر اسلام در قرآن
درس چهلم: شکوفایی کمالات انساني
درس چهل و یکم: شرایط مبلّغ و تبلیغ از دیدگاه استاد طاهایی
درس چهل و دوم: پیوند ایمان و علم
درس چهل و سوم: تفسیر فرازهایی از صلوات شعبانیه
درس چهل و چهارم: شخصیت حضرت زهرا(سلام الله علیها)
درس چهل و پنج: اهمیت رای دادن در انتخابات
درس چهل و ششم: اهمیت شب قدر
درس چهل و هفتم: نکته ای ناب از زیارت رجبیه
درس چهل و هشتم: سخن گفتن با امام زمان
درس چهل و نهم: اهمیت انتخاب اصلح

 درس سیزدهم: سوء ظن و بدگمانی




بسم الله الرحمن الرحيم


لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

درس سيزدهم                                                                       سوء ظن و بد گماني


قال الله العظيم في کتابه :


«يا اَيُهَا الّذينَ امَنُوا اِجتَنِبُوا کثيراً مِنَ الظّن اِنَّ بَعضَ الظّن اِثم ... »[1]

« اي مؤمنان از بسياري از گمان ها بپرهيزيد چرا که پاره اي از آن ها گناه است . »

شايد تعبير به "کثيراً من الظن" از اين نظر باشد که قسمت مهم يا بيشتر گمان هاي مردم در بـــاره يک ديگر گمان بد است ، و به اين ترتيب قرآن مجيد مردم را متوجه خطر بزرگي ساخته و آن را به عنوان مسأ له اي عمومي مطرح نموده است.

پس از جمـله ي " کثيـراً من الظـن " جمـله ي " اِنَّ بَعضَ الظَّـن اِثم "  گفتـه شـده که مـا را متوجـه
مـي کند به اين که، گر چه ممکن اسـت بعضـي از گمان ها مطابق با واقع باشد ، ولـي مسلماً قسمتي از آن ها برخلاف واقع و گناه و معصيت است.

براي ساختن يک اجتماع سالم بيش از هر چيز امنيت لازم است ، زيرا  بدون حفظ امنيت ، آزادي وجـود ندارد . حدود امنيت نيز به امنيت جاني و مالي منحصرنمي شود، بلکه دو قسمت مهم ترآبرو و شخصيت اجتماعي افراد را در بر مي گيرد ، و براي تاميـن امنيت هاي ذکر شده ـ آبرو و شخصـيت باز نيــاز به امنيت فکري است که از جهاتي در درجه اول اهميت قرار دارد .

امنيت فکري به دو قسم تقسيم مي شود :

الف ـ امنيت شخصي

هر انسان در محيط انديشگي خويش نياز به آرامش روحـي دارد ؛ آرامشي که در پناه آن روحي آرام و خالي از هر گونه اضطراب داشته باشد ونيروهاي مزاحم از هر سـو به او فشــار نياورند و پريشــان و نگرانش نسازند.

ب ـ امنيت اجتماعي

امنيت اجتمـاعي يعني اينکه افراد جامعه ديگري را مورد هجـوم افکار و قضاوت هاي بد وناروا قرار ندهند واحترام و شخصيـت هرفرددرمحيـط افکار ديگران محفوظ بماند . از آن جـا ميدان دل وانديشه از دستـرس نيروهاي اجرائي, بيرون است و قوانين کم ترين نفوذي در اين قسـمت ندارند ، تنها عقايد مذهبي و اصول اخلاقي است ، که مي تواند در اين منطقه راه يابد و آنرا امن و امان سازد ، به اين جهت اسلام براي تأمين اين هدف ، دستورهاي گسـترده و قابل توجهي دارد .

در حديثي پيامبر اکرم صل الله عليه و اله و سلم مي فرمايد :

«اِنَّ الله حَرَّمَ مِنَ المُسلِم دَمَهُ وَ ماله و عرضه وَ اِن يَظنّ بِه ظَنّ السّوء»[2]

«خداوند خون و مال و آبرو و گمان بد در باره مسلمان را حرام فرموده است »

اين روايت از اين نظر قابل توجه است که ابعاد چهارگانه ي امنيت را در رديف يک ديگرقرار داده و همه را در عبارت واحدي تحريم فرموده است.

وصل الله علي محمد و آل محمد

پايان درس سيزدهم

 


 

1.      سوره حجرات ـ آيه 12

2.      محجة البيضاء ـ جلد 5 ـ کتاب آفات اللسان ـ صفحه268

 



تعداد امتیازات: (21) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (5635)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: