دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
ﺳﻪشنبه, 04 اردیبهشت,1403


درســهای اســـتاد

درس اول: انسان و دو بعد وجودي او، روح و جسم
درس دوّم: قلـب
درس سوم: عقل
درس چهارم: نفس و عقل
درس پنجم: سعادت واقعی
درس ششم: اخلاق فردی و اجتماعی
درس هفتم: راه درمان رذائل اخلاقی
درس هشتم: مقیاس سنجش نیک و بد اخلاقی
درس نهم: اصلاح گفتار
درس دهم: مطابقت گفتار با رفتار
درس یازدهم: دروغ
درس دوازدهم: راه درمان دروغ
درس سیزدهم: سوء ظن و بدگمانی
درس چهاردهم: سرچشمه های بدگمانی
درس پانزدهم: تجسس و غیبت
درس شانزدهم: مهمترین انگیزه های غیبت
بيانات استاد ارجمند خانم طاهائي به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام
درس هفدهم: خطرات غيبت
درس هجدهم :موارد استثنايي غيبت
درس نوزدهم: حيات اجتماعي
درس بيستم:حيات جامعه
درس بیست و یکم: اسلام و پيوند اجتماعي
درس بيست و دوم: راه ايجاد وحدت فکري
درس بيست وسوم: رشد اخلاقي مهم ترين اصل وحدت
درس بیست چهارم: ویژگی های عبادالرحمان
درس بیست و پنجم: شرحی بر صلوات شعبانیه
درس بیست و ششم: جهان پس از ظهور حضرت مهدی (عج)
درس بیست هفتم: جریان حق و باطل (1)
درس بیست و هشتم : نيم نگاهي به سخنان استاد طاهايي در شب­هاي قدر
درس بیست و نهم: عروج نفس
درس سی ام: آزموني ده‌گانه براي دانايان
درس سی و یکم: اعتدال در مصرف
درس سی و دوم: پندهاي امام عسكري (‏عليه‏السّلام) به شيعيان
درس سی و سوم: به یاد خطیب توانا
درس سی و چهارم: تأثیر نظارت الهی در اصلاح عمل
درس سی و پنجم: جوان، ارزش‌ها و اجتماع
درس سی و ششم: حج و مدیریت اقتصادی
درس سی و هفتم: نگاهی به ابعاد وجودی حضرت زینب کبری (علیهاالسّلام)
درس سی و هشتم: یاد خدا؛ پرورش و آموزش
درس سی و نهم: فرمان صبر به پيامبر اسلام در قرآن
درس چهلم: شکوفایی کمالات انساني
درس چهل و یکم: شرایط مبلّغ و تبلیغ از دیدگاه استاد طاهایی
درس چهل و دوم: پیوند ایمان و علم
درس چهل و سوم: تفسیر فرازهایی از صلوات شعبانیه
درس چهل و چهارم: شخصیت حضرت زهرا(سلام الله علیها)
درس چهل و پنج: اهمیت رای دادن در انتخابات
درس چهل و ششم: اهمیت شب قدر
درس چهل و هفتم: نکته ای ناب از زیارت رجبیه
درس چهل و هشتم: سخن گفتن با امام زمان
درس چهل و نهم: اهمیت انتخاب اصلح

 درس هجدهم :موارد استثنايي غيبت




بسم الله الرحمن الرحيم


لاحول و لا قوة الا بالله العلي العظيم

درس هجدهم                             موارد استثنايي غيبت


علماي اخلاق در اين باره که غيبت کردن گاه در مواردي جايز است با هم اختلاف نظر دارند و از جمع مسايل و مدارک مختلف بر مي آيد که غيبت در دو مورد جايز است.

الف : در مواردي که پاي مصلحت مهم تري در ميان باشد که در آنجا غيبت جايز مي گردد و مصاديق آن متعدد است :

1)     در مورد نهي از منکر

2)     در مورد آگاه ساختن مسلماني از خطر و ضرري که در کمين اوسـت ( ولو بدون مشـورت طرف . )

3)     درمـورد مشـورت ؛ مانند سـوال درباره ازدواج ، شـرکـت يا معامله. در اين جا ترديدی نيسـت که مي توان عيوب پنهاهي آن شخص را تا آن جا که به کار مورد نظر مربوط مي شود­ آشکار نمود و شخص مشورت کننده را از خطرهاي احتمالي رهايي بخشيد.

4)      دادخواهي و رفع ظلم و گرفتن حق

قرآن مي فرمايد:

« لايحب الله الجَهرَ بِالسّوءِ مِنَ القَول اِلا مَن ظُلِمَ ... »[1]

«خدا وند ، بانگ برداشتن به بد زباني را دوست ندارد ...»

لذا بايد به دقت وجوه مصلحت در مساله غيبت را در نظر گرفت و با رعايت تمـام خصوصيات و جوانب امر ودور از هرگونه حب و بغض واغراض ديـگر آن را ارزيابي نمود.[ و تنها در صورت برتري مصلحت و جلوگيري از فساد ، با يد تن به غيبت داد.]

ب ـ مواردي که بدون مصلحت خاصي جايز مي گردد:

1.      در وسايل الشيعه از امام باقر (ع) نقل شده است:

«قال: ثَلاثَة لَيسَ لَهُم حُرمَة:صاحِبُ هَوي مُبتَدَعٌ و اَلاِمامُ الجائِرُوالفاسِقُ المُلعِنُ بِفِسقِه.»[2]
«سه نفرند که احترام ندارند ؛ کسي که داراي هوسهاي بدعـت آميز است ، زمام دار ستمگر، و کسي که آشکارا معصيت مي کند.»

2.      روايت ديگر در وسائل الشيعه از امام صادق (ع) نقل شده

«مَن عامَل الناس فَلَم يظلِمهُم وَحَدّ ثَهُم فَلَم يَکذِ بهُم وَ واعَدَهُم فَلَم يُخلِفُهم کانَ مِمّن حّرِّمَت غَيبَتَهُ و کَمُلَت مُرُوَّّتُهُ وَظَهَرَ عَدلُهُ وَوَجَبَ اُخُوَّتُهُ »[3]
« کسي که در معامله با مردم ستم نکند و در سخن با آنان دروغ نگويد و در وعده تخلف نکند ، جزو کساني است که غيبتش حرام ، شخصيتش کامل ، عدالت او آشکار و برادري با او واجب است.»


آنچه از احاديث بالا بدسـت مي آوريم اين است که کساني که ويژگي هاي مخالف صفات بالا را داشته باشند ترک غيبت و حفظ آبروي آن ها در همين موارد لازم نيست.
    

وصل الله علي محمد و آل محمد

پايان درس هجدهم


1.      سوره نساء آيه 148

2.       وسايل الشيعه جلد 12 ـ باب 154 ـ حديث 5 ـ ص 289

3.      وسايل الشيعه جلد 5 ـ ( باب عدم جواز الا قتداء بالفاسق ..) حديث 9 ـ ص 393




تعداد امتیازات: (26) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (5576)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: