دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
یکشنبه, 16 اردیبهشت,1403

  پيش نشست همايش علمي‌تربيتي "بانوي بافضيلت استاد طاهايي(ره) " 90/11/13



 پيش نشست همايش علمي‌تربيتي "بانوي بافضيلت استاد طاهايي(ره) " 90/11/13

  اين مراسم با قرائت كلام الله مجيد وپخش سرود جمهوري اسلامي آغاز گرديد و در ادامه پس از قرائت صلوات خاصه امام رضا(عليه السلام) ، خانم شايسته خوي (دبير همايش بانوي با فضيلت استاد طاهايي (ره) ) ضمن خوش آمد گويي ، سخناني در ارتباط با موضوع همايش( تعليم و تربيت ديني) ايراد نمود. سپس گروه تواشيح برنامه خود را اجرا نموده وپس ازآن خانم مجتهده صفاتي(سخنران اصلي همايش) به ايراد سخنراني پرداخت. در پايان مراسم نيزپس از رونمايي از كتاب هاي استاد از دانش آموزان برگزيده دبيرستان مشكوه تقدير به عمل آمد.

     در ابتداي پيش نشست خانم شايسته خوي ضمن تبريك سالروز آغاز امامت حضرت مهدي (عج) بيان داشت: نشان ولايت در دستان حضرت قرار داده شده تا راهنما و ناخداي اين ارض در طوفان ها و گرداب هاي فتنه باشند و ماهم بايد با پاسداشت مقام استاد طاهايي (ره) وارائه آثار جاودان اين بانوي با فضيلت كه سلاله اي از تبار آل طاهاست، سعي در مسرور ساختن قلب حضرت داشته باشيم .

      مدير مدرسه علميه نرجس (عليهاالسلام)در ادامه به فرمايش مقام معظم رهبري(مدظله العالي) در رابطه با تعليم و تربيت اشاره نمود كه مي فرمايند: "اگر تعليم و تربيت در جامعه بر هدف هاي درست استوار باشد و با تدبير صحيح و اداره درست هم همراه باشد ، همه چيز در جامعه تضمين خواهد شد."ايشان كمال آدمي را در گرو دانش و معرفتي دانست كه به سبب آن همسان فرشتگان مي شود و افزود:  انسان به سبب اين معرفت، شايسته مراتب والا در آخرت و ستايش نيكو در دنيا مي گردد و مركب قلمش منزلتي برتر از خون شهيدان مي يابد و خواب يك شب او بر هفتاد سال عبادت برتري مي يابد.


      خانم شايسته خوي تصريح كرد: هر دانشي تقرب و خشنودي پروردگار را به همراه ندارد و معرفت افزا نمي باشد. بلكه براي تحصيل علم و انتقال ارزشها و تربيت صحيح، شرطهايي وجود دارد كه توجه به آن در اداي وظيفه امري مهم است،

      وي تمسك به دستورالعملها و روشهاي مربيان و رهروان اهل بيت (عليهم السلام) را مهم ترين ياري رسان در انجام اين وظيفه خطير بيان كرد.

      عضو مجمع جهاني تقريب مذاهب اظهارداشت: استاد طاهايي(ره) بعنوان يكي از پيروان اهل بيت (عليهم السلام) با تأسي از سيره و روش آن بزرگواران مهمترين شاخصه هاي تعليم و تربيت را اينگونه بيان داشته اند:

1- اعتقاد فطري و جزم و يقين به صحت آيين و مسلك اهل بيت (عليهم السلام)

2- توكل به ذات اقدس الهي و يقين به پيروزي حق و شكست ناپذيري آن

3- تنفر از ظلم و استثمار و بي عدالتي

4- ايمان به آينده

5- تربيت شعور باطن

6- روح اجتماعي و تعاون و ترك انزوا و تكروي

7- روح آزاد منشي و تحمل عقايد ديگران و پرهيز از لجاج و استبداد

      مدير مدرسه علميه نرجس (عليهاالسلام) ابراز كرد: استاد طاهايي(ره) نيز شاگردانش را در ابعاد مختلف روحي، عقلي و حتي پرورش اراده، حس دعا و نيايش، پرورش محبت و دوستي، تسليم حقيقت شدن، حماسه و شجاعت، يادگيري عميق و پرهيز از نازپروري و اتكاء به غير، تربيت كرد.


      خانم شايسته خوي در پايان گفت: استاد طاهايي (ره) آنگونه طلاب و شاگردانش را تربيت كرد كه امروز در مواجهه با بيداري اسلامي و نيازهاي جامعه امروز، پي گير و حساس بوده و با  گوش سپاري به فرمان رهبر، براي پركردن خلأهاي فكري و عقيدتي جوامع بشري آماده اند.

      در ادامه با توجه به موضوع پيش نشست، خانم طهرانيان (مدير مدرسه راهنمايي مشكوه) به نمايندگي از طرف مديران مدارس مشكوه، ضمن عرض تسليت به مناسبت دومين سالگرد عروج ملكوتي استاد انديشمند و جليل القدر خانم طاهايي(ره) و تشكر و قدر داني از مديريت محترم مدرسه علميه نرجس (عليها السلام) و تمام اساتيد ارجمندي كه در برپايي اين برنامه تلاش و كوشش نمودند بيان داشت: دغدغه تعليم وتربيت كودكان و احساس مسئوليت در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و انديشه حفاظت از دستاوردهاي انقلاب اسلامي استاد طاهايي (ره) را برآن داشت كه در سال 1373 با عزم راسخ واميد وپشتيباني خداوند اولين قدم را با تاسيس دبستان مشكوه  بردارند و بدنبال آن درسالهاي بعد با هدف ايجاد محيطي سالم و مستعد جهت تربيت نيروهاي مومن ، معتقد و متخصص كه پاسخگوي نيازهاي جامعه اسلامي باشند، مقاطع راهنمايي ودبيرستان وپيش دانشگاهي را نيز تاسيس نمودند.


      ايشان گفت: دستاورد هاي آن همه تلاش بي وقفه، اشتياق وهجوم گسترده والديني است كه اين مدارس را محيطي امن جهت رشد روحي و فكري فرزندانشان دانسته وايمان به خدا را تنها راه پشتوانه ايمني فرزندانشان از هجوم بي وقفه فرهنگ بيگانه مي دانند.

      مدير مدرسه راهنمايي مشكوه با اشاره به فعاليتهاي علمي وفرهنگي دانش آموزان سه مقطع افزود: دبستان مشكوه با تعداد 70 دانش آموز شروع به كار كرد و هم اكنون 400 دانش آموز دارد. راهنمايي مشكوه با تعداد 50 دانش آموز شروع به كار كرد كه هم اكنون با 300 دانش آموز به فعاليت هاي خود ادامه داده است.و شايان ذكر است كه 4 برابر ظرفيت ثبت نام متقاضي دارد. دبيرستان مشكوه با 50 دانش آموز در سال 76 شروع به كار كرد و اكنون با 400 دانش آموز در رشته هاي رياضي ، علوم تجربي و علوم انساني به فعاليت خود ادامه مي دهد.

      ايشان اظهار داشت: با توجه به تاكيد مقام معظم رهبري به تشكيل مدارس قرآني، در مدارس مشكوه به آموزش حفظ قرآن و تدبر، مهارت هاي زندگي و نماز، احكام و... توجه خاص شده است.

      وي درادامه افزود: درمقاطع مختلف نمايشگاه هاي گوناگون به هدف ترويج شعائر اسلامي برپا گرديده است. درمقطع دبيرستان نيز درخشش دانش آموزان در امتحانات نهايي و رسيدن به بالاترين سطح نمودار آموزشي در ناحيه و همچنين قبولي صد در صد دانش آموزان در دانشگاه ها  وكسب رشته هاي خوب دانشگاهي از جمله پزشكي، داروسازي، مهندسي صنايع، مهندسي برق و.... از ديگر افتخارات مدارس مشكوه است.

      خانم طهرانيان در پايان گزيده اي از فعاليت هاي اين مدرسه را برشمرد و گفت: وجود پشتيبان علمي براي كليه پايه ها و ارائه برنامه ريزي و روش صحيح مطالعه، داشتن سه آزمايشگاه مجهز فيزيك ، شيمي وزيست، و اختصاص كارگاه آموزشي براي فارغ التحصيلان، برپايي ميزگرد و مناظرات مختلف، برپايي نمايشگاه هاي مختلف و... از جمله فعاليت هاي انجام شده در مدارس مشكوه مي باشد.

    در ادامه برگزاري اين پيش نشست ، سخنران اصلي همايش خانم صفاتي به ايراد سخنراني پيرامون كسب فضائل اخلاقي پرداخته و گفت: رژیم طاغوت به شدت براي كارهاي عادي و بخصوص كارهاي ديني با رشد و تعالی انسان ها (طبقه نسوان) مقابله مي كرد و مي خواست آنان را به انحراف بکشانند. اما تشكيلاتي براي رشد خانم ها برگزار شد و خانم طاهايي (ره) از پيشكسوتان در اين زمينه بودند و در موقعیتی که انجام کارهای معمولی دشوار بود، افرادی را پرورش دادند و موفق شدند خدمات ارزنده ای ارائه دهند. در آن عصر درخشش زنان برجسته کشور که در درجه اول قبل از این مکاتب خانم امین اصفهانی در اصفهان و بعد هم در مشهد به خصوص تشکیلاتی در جهت رشد بانوان برگزار شده بود.


وي گفت: مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی در ایران ، قابل تجلیل است و به تعبیرمقام معظم رهبری ، دشمنان هر چه توانستند برای درهم شکستن انقلاب کوتاهی نکردند و این انقلاب همچنان شکوفا و روز به روز تنومندتر شده و به خصوص در این یک ساله اخیر جریان بیداری اسلامی نیز از دستاوردهای این انقلاب عظیم می باشد.

ايشان پيرامون فضایل اخلاقی بيان داشت:  فضایل اخلاقی موجب نجات ابدی می شود و رذایل اخلاقی موجب هلاکت و شقاوت می شود. تخلی از رذایل اخلاقی و آراسته شدن به زیور فضایل امري لازم و ضروری برای همه است و بدون این دو ، رسیدن به مقام حقیقی از محالات است. باید همه تلاش مان بر این باشد که فضائل انسانی را در خود پیدا کنیم. اگر ما مطیع امر الهی نباشیم و به دستورات عمل نکنیم از فرمان الهی خارج خواهيم شد .

وي در ادامه افزود: در دعا داريم: خدایا ما را طوري قرار ده که به سلامت از دنیا خارج شویم. سلامت در عمل و اعتقاد. و لذا درقرآن کریم آمده است: هر کسی در این عالم کور دل باشد و بصیرت و آگاهی لازم را نداشته باشد در آخرت هم اعمی است و گمراه ترين راه را رفته است.

وي افزود: استاد طاهايي(ره) در غالب درسهايي كه براي بانوان داشتند گاهي به مناسبت احاديثي كه از ائمه نقل مي كردند كه در جزوه درسهايي ايشان ( امام حسن عسكري (عليه السلام) ) نيز آمده است كه آن حضرت در نامه اي به اسحاق بن اسماعيل نوشتند: مقصود از کوری در آیه کوری چشم نيست کوری قلبهاست.

عضو مجمع جهاني تقريب مذاهب اظهار داشت: اگر كسي دل را از رذايل اخلاقي خالي نكند و آراستگي باطن پيدا نكند زمینه دریافت فیض و عنایات الهی را نخواهد داشت. همه انسان های موفق اعم از زن یا مرد فقط در سایه تخلیه و تحلیه بوده است. هم خود را از رذايل اخلاقي خالي كردند و هم باطن خود را به زیور اخلاق و تربیت آراستند. سرکار خانم طاهایی (ره) در سفرزیارتی كه با هم داشتيم در قبرستان بقیع در مدینه می ایستادند و زیارت جامعه کبیره را ازحفظ و با تأني می خواندند، اينها آثار و برکاتی دارد که ارتباطي با اهل بیت عصمت و طهارت (عليهم السلام) دارند. نفس را باید پاک کنیم و به فکر باشیم و ساده نگیریم ؛ موفقیت انسان در سایه همین امراست.

خانم صفاتي گفت: خانم طاهايي (ره) 80 سال داشتند که از دنیا رفتند طول زندگانی با برکتشان را ملاحظه كنيد بخش زیادی از آن در راه تهذیب نفس بوده است. این مسأله را جدی بگیرید. امام راحل (ره)  شخصیتی بود که یک عمر اخلاص و پاکی و صداقت و درستکاری داشت و جلوه حقيقت الهي بود. با انقلاب خیلی بازی کردند اما تاکنون نتوانستند بشکنند زیرا امام مخلص بود و اگر کسی کاری را مخلصانه طراحی کند کسی نمی تواند در آن اخلال ایجاد کند.

وي افزود: امام سخت پايبند به مسائل اخلاقي بودند. به نقل از نزديكان ايشان كه براي ديدن امام به جماران رفته بودند. امام طبق دستور پزشك مشغول قدم زدن بودند. پاسداراني كه درآنجا بودند بحثهاي سياسي مي كردند كه در حال غيبت يا شائبه غيبت بود امام گفتند: براي دنياي ديگران آخرت خود را از دست ندهيد. امام هشدار اخلاقي مي دهند. اگر عبادت ما و اطاعت ظاهري با پاكي درون همراه نباشد نفعي ندارد.

ايشان در باره اثرات سوء رذايل اخلاقي بيان داشت: اخلاق زشت معاصي را در قلب ريشه دار مي كند، اگر ضعف باطن را پاك نكنيم طاعات ظاهري مؤثر نخواهد بود. بايد نفس را مستعد دريافت فيوضات الهي كنيم؛ اما نفسي كه مستعد نباشد نور جايگزين نمي شود. در روايت است اگر شياطين در اطراف قلوب بني آدم نبودند انسان اين شايستگي را داشت كه  ملكوت آسمانها و زمين را فهم و ادراك كند اما شياطين نمي گذارند وقتي به ياد خدا نباشيم شيطان بلافاصله حاضر مي شود. و ما را به اشتغال درمي آورد .

وي افزود: من خدمت آيه الله بهاءالديني رسيدم عرض كردم چه كنيم حافظه قوي پيدا كنيم؟ فرمودند: معصيت نكنيد. رابطه اين دو چيست؟ اكر آدم خودش را واقعا در محضر خدا ببيند به حقيقت نزديك مي شود پس علمي هم كه به او افاضه مي شود بخاطر صفاي باطن است بقيه نقش ظاهري است.

      وي در پايان اظهار داشت: ما به ظاهر مي گوييم همه رفتني هستيم عبرتها زياد، اما دل بيدار مي خواهد، هنوز بيداري دل پيدا نكرده ايم دل بيدار كه عبرت را يافته و جدي درصدد تهذيب باشد.زيارت عاشورا مي خوانيم و دهه ها را برگزار مي كنيم اما چقدر به فكر اعتبار گرفتن و عبرت واقعي گرفتن هستيم؟

 

 




تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1238)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: