دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
یکشنبه, 16 اردیبهشت,1403

 برگزاري همايش بانوي با فضيلت در مدرسه علميه نرجس(عليهاالسلام) 91/11/14



برگزاري همايش بانوي با فضيلت در مدرسه علميه نرجس(عليهاالسلام) 91/11/14

در اين مراسم ابتدا دبيرهمايش خانم شايسته خوي (مدير مدرسه علميه نرجس (عليهاالسلام) مشهد(  ضمن خوش آمدگويي به حاضرين با اشاره به آيه "لقد من الله علي المومنين اذ بعث فيهم رسولا منهم يتلوا عليهم آياته و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه و ان كانوا من قبل لفي ضلال مبين" گفت: خداوند را شاكريم كه بر ما منت نهاد و در دامن تعليم و تربيت خودش و پيامبرانش و ائمه معصومين (عليهم السلام) قرار داده و توفيق داد بر سر سفره قرآن و اهل بيت (عليهم السلام) ميهمان شويم و در مسير هدايتش قرارمان داد. امر تعليم و تربيت درجه اعلايش مخصوص به خداي تبارك و تعالي است و اصلاح غير در مقام تربيت، تزكيه و تهذيب يكي از بزرگترين و سنگين ترين مسئوليت‌هاي پيامبران است. رسالت پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) و اولاد طاهرينش بر اين قرار گرفته است كه مردم را به كمال، عشق و محبت دعوت كنند و انسان را چنان تربيت كنند كه از مقام حيوانيت بالا رود و به مقام انسانيت برسد.

       وي افزود: امروز در عصر غيبت امام عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) شاهد آن هستيم كه با حركت عظيم انقلاب اسلامي و تحقق جمهوري اسلامي ادامه رسالت انبياء عظام به‌ويژه نبي اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بر دوش علماي رباني و روحانيون متعهد و در رأس ايشان مقام عظماي ولايت فقيه قرار گرفت و به بركت رهبريت مقتدرانه و عالمانه رهبر كبير انقلاب امام خميني (ره) بستر تعليم و تربيت الهي گسترانيده و پس از ايشان سكان در اختيار شاگرد ايشان آيه الله خامنه اي قرار گرفت و اين حركت عظيم ادامه خواهد يافت تا زماني كه پرچم حكومت الهي در اختيار حضرتش قرار گيرد.

      دبير همايش گفت: در همين راستا از جمله فرماندهان در پيشبرد اهداف تعليم و تربيت الهي سركار خانم طاهائي (فاطمه سيد خاموشي) مي‌باشد كه در امتداد حركت انبياء و اولياء الهي اين رسالت را عهده‌دار گشت و درسخت ترين شرايط همواره با دلي پر از اميد و قلبي سرشار از عشق و محبت به تعليم و تربيت و هدايت نسل‌ها همت گماشته و هميشه پيشتاز بود، براي هدايت مردم به‌ويژه زنان به راه صحيح و اخلاق و اعمال صحيح راهنمايي مهم بود و از بستر حوزه علميه به عنوان پايگاه محكم اسلام در برابر حملات و انحرافات و كج روي ها بهره جست و به تعليم و تربيت زناني پرداخت كه اركان معنوي و تربيتي جامعه‌اند و امروز مؤسسه علمي- تحقيقي مكتب نرجس افتخار دارد، تبيين و ترويج سيره علمي- تربيتي اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) و در صدر ايشان حضرت فاطمه زهرا (عليها السلام) را معرفي نمايد كه استاد طاهايي با اقتدا به جده بزرگوارش مسير تعليم و تربيت زنان انسان‌ساز را هموار كرد.  بناي ما از برگزاري اين نشستها اتمام حجت و معرفي زنان الگويي است كه در عصر حاضر، عصر هجمه ها و شبيخون‌ها توانسته اند با اقتدا به رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) و فرزندان گرامي ايشان به امر مهم تعليم و تزكيه نفوس بپردازند.

      گفتني است در ادامه مراسم آيت الله علم الهدي (امام جمعه مشهد مقدس) به عنوان سخنران اصلي همايش به ايراد سخنراني پيرامون شخصيت استاد طاهايي(ره) پرداخت وسخنان خود را چنين آغاز نمود: ياد و خاطره اين استاد برجسته و انسان ساز را در جمع شما برزگواران،‌ اساتيد محترم، عزيزان روشن انديش و خانم هاي عالمه و فاضله گرامي مي داريم. مسأله تنها تجديد ياد يك عزيز از دست رفته نيست بلكه نگرش نافذ و عميق بر وجود اسوه و الگويي است كه  مي تواند نظام زندگاني يك زن را در اسلام در بحبوحه همه‌ي فعاليت هاي زندگي و سياسي و اجتماعي بشناساند و نقشِ آفريننده و سازنده‌ي يك بانوي سازنده را در چند پهنه وجودي اش بنماياند.

       امام جمعه تصريح كرد: نكته‌ي قابل توجه در قرآن در خطاب به مادرمريم فرماني است كه انگيزه‌ وجودي بزرگ بانويي را در جهان مشخص مي كند آنگاه كه مادر در وضع حمل يك دختر به عنوان تأسف در درگاه خدا عرضه مي دارد: آن انگيزه خدمت كه من نزد تو داشتم كه احساس مي كردم انگيزه ام در وجود يك مرد قابل تحقق است، متأسفانه با موقعيتي كه پيش آمد و فرزند دختر به دنيا آوردم احساس مي كنم آن نيت قابل تحقق نيست، براساس آن نيت و اخلاص كه در آن مادر بود خداوند مريم را از او پذيرفت و او را سيده نساء عالمين قرار داد. در تاريخ اسلام نمونه هايي از زنان بزرگ به وجود آمده‌اند كه صدق پررنگ يك عنصر انسان ساز الهي را در خود توانسته اند محقق كنند.

      ايشان گفت: حضرت فاطمه(عليها السلام) به عنوان طليعه تابلوي زن در تاريخ مي درخشد. زماني كه پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) خطاب به ايشان فرمودند سيده النّساء العالمين، اصحاب گفتند خداوند مريم را به اين عنوان معرفي مي كند چطور شما چنين مي فرماييد؟ پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند: مريم سيده النّساء العالمين زمان خودش بود اما فاطمه سيده النّساء العالمين، از اولين تا آخرين است. در جايي داريم كه علي (عليه السلام) در نامه به عثمان بن حنيف فرمودند: اين صاحب ولايت مطلقه الهي بودن خصوصيت من است كه شما نمي توانيد درك كنيد ولي تلاش كنيد تا با عفت و ورع و مجاهده و كوشش به رنگ من درآييد. اين نكته در عرصه زندگي اجتماعي همه‌ي انسان ها در پرتو مكتب دين و اسلام لازم است محقق شود و آن اين كه پروردگار اگر تابلويي را در برابر بينش بشريت به عنوان برترين نصب كرده است كه وجود اقدس صديقه اطهر است آموزش بصري انسان‌ها اقتضا مي كند در كنار آن، تابلوهاي عادي از انسانهاي معمولي به رنگ ايشان نصب شود. لذا زناني در اسلام داريم كه معصومه نبودند اما در صبغه و رنگ مقام عصمت به عنوان يك الگوي طبيعي و عادي از انسان ها بودند از اين نمونه ها نمودارهايي داريم مثل فضه خادمه و .... كه زنان مردآفريني بودند.

       آيت الله علم الهدي سخنان خود را  چنين ادامه داد: اين مجلس كه شما برادران و خواهران در آن شركت نموديد مجلس يادبود نيست اين در واقع يك همايش است، همايش نگرش نافذ و عميق در يك تابلو رنگين كه در برابر بينش انسان‌ها مي‌تواند در طول نسل‌ها نصب شود و آن  تابلو خانم طاهايي(ره) است، كسي كه در چهل سال از عمر پربركتش در عرصه‌هاي مجاهدت انسان سازي و مردآفريني به عنوان اسوه و نمونه مطرح بوده است.

       امام جمعه مشهد در ادامه گفت: امروز مشكلي كه در زندگي هاي خانوادگي است اين است كه حضور زن در اجتماع يك واقعيت مشتبه شده است. در اين جامعه ديني خودمان ندانسته با يك اصل انحرافي فمنيسم از نظر رفتاري مقابل هستيم و آن اين كه هر كاري كه مرد مي كند بايد زن انجام دهد و از نظر يك خانم جوان، هنر اين است كه همه‌ي فعاليت ها و تمام حركت‌ها و نشاط و جولان اجتماعي و سياسي مردان را او هم بايد داشته باشد و اين نقطه‌ي انحراف است و حتي اين سخن ناهنجار از زبان برخي مسئولين نظام هم بيرون مي‌آيد كه هر كاري كه مرد مي كند زن هم بايد بكند كه اين خلاف منطق اميرالمؤمنين (عليه السلام) و بينش اسلام است زن و مرد در تشكيلات متفاوت هستند. دستگاه خلقت هر كدام را براي نقش آفريني و رسالت خاصي خلق كرده است. عامل اصلي مسأله‌ي طلاق در خانواده ها و زوج‌هاي جوان امروز در انحرافات جنسي، رواني و ناسازگاري هاي اخلاقي نيست بلكه در اين است كه در كانون خانواده جاي مرد و زن عوض شده است. تابلو خانم طاهايي تابلو برجسته اي است كه يك خانم در عرصه تمام زندگي‌اش به صورت يك زن تمام عيار در فعاليت هاي سياسي، ‌اجتماعي تعليم و تربيت و... نقش ايفا كرد. خانمي كه زندگي‌اش شد كانون جهاد في سبيل الله در حوزه انسان سازي، بزرگترين نمونه موفقيت او توسعه اين نهاد آموزشي بعد از رحلت اوست كه خوشبختانه امروز حوزه علميه نرجس(عليها السلام) با همان طراوت و عظمت زمان استاد طاهايي (ره) اداره مي شود كه اين نمودار شخصيت انسان سازي استاد است، خانمي كه در عرصه‌ي تعليم و تربيت توانست همانند آفرين باشد و در اثرگذاري از صدها مرد جلوتر بوده است.

       ايشان سپس گفت: اين عرايض بنده گرچه فهرست وار بود اما نكته هاي قابل مطالعه‌اي براي شما خواهران انديشمند است كه به عنوان نمونه روي آن تحقيق و مطالعه كنيد. من به بيت معظم مجاهد و سابقه‌دار در زمينه دين‌مداري سيد خاموشي، وجود چنين اسوه اي را تبريك عرض مي كنم. اميدواريم همه خواهران ما در همه‌ي زمينه ها از اين الگوي ارزشمند تبعيت كنند و تقارن سالگرد اين همايش با دهه فجر، بزرگترين دليل بر حقانيت انقلاب و عظمت نظام است و ما اين تابلو را در فضاي اين انقلاب و جامعه به دنيا نشان مي دهيم وبه دنيايي كه ما را متهم به اضمحلال زن مي كند الگو را چنين معرفي مي‌كنيم. اميدوارم از اين محفل روح و بشارتي به روح اين مرحومه برسد و بر سر سفره عنايات خاصه بي بي دو عالم متنعم شوند.

        خاطر نشان مي‌شود در اين مراسم مقالات برتر فراخوان همايش اعلام گرديد كه برخي از گردآورندگان آنها از جمله حجه الاسلام والمسلمين نوايي به بيان توضيحاتي در خصوص مقاله خود پرداختند وبه گردآورندگان مقالات برتر هدايايي توسط هيأت مديره مدرسه با همراهي حجه الاسلام والمسلمين عبدخدايي اهدا گرديد.

       لازم به ذكر است از ديگر برنامه هاي اين همايش رونمايي از سايت شميم نرجس، رونمايي از چند جلد كتاب و رونمايي از نرم‌افزار فهرست نويسي نشريات تخصصي علوم اسلامي بود كه آقاي موسوي نژاد نويسنده كتاب شجره طوبي(زندگينامه استاد طاهايي(ره)) به بيان جزئياتي در خصوص كتاب خود پرداخت وعناوين ديگر كتاب هاي رونمايي شده شامل ترجمه‌ي مجمع البحرين، درس‌نامه‌ي آموزش زبان فارسي به غير فارسي‌زبانان، نگاهي به مسائل حضانت از منظر فقه و قانون، دانستني‌هاي نماز جماعت براي نوجوانان، علل عقب نشيني اسرائيل از غزه، شجره‌ي طوبي، ردّ‌پاي استعمار در ايران، طرح احياي نماز در مدارس، نقش پشتيبان در مدارس، مي باشد.

در پايان يادآور مي شود مقالات برترفراخوان روي سايت مدرسه قابل رويت است.

روابط عمومي مدرسه علميه نرجس(عليهاالسلام)

 

برای مشاهده تصاویر مربوطه کلیک نمایید

گزارش تصویری از همایش سال 91 (1)

گزارش تصویری از همایش سال 91 (2)

گزارش تصویری از همایش سال 91 (3)

 

 




تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (895)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: