دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 09 فروردین,1403

 برگزاری کنگره بانوی بافضیلت "شهیده بنت الهدی صدر" در مکتب نرجس(علیهاالسلام)



برگزاری کنگره بانوی بافضیلت "شهیده بنت الهدی صدر" در مکتب نرجس(علیهاالسلام)

 

در این کنگره پس ازتلاوت کلام الله مجید، صلوات خاصه امام رضا(علیه السلام) و پخش سرود جمهوری اسلامی، استاد شایسته خوی (مدیر مکتب نرجس(علیهاالسلام)) ضمن بیان خیر مقدم به جایگاه حضرت فاطمه(علیهاالسلام) به عنوان نمونه و اسوه بانوان اشاره نمود و گفت: آن زندگی ظاهری، جهاد، مبارزه، دانش، سخنوری، فداکاری، شوهرداری، مادری ، همسری، مهاجرت و حضور در همه میدان های سیاسی و نظامی و انقلابی و برجستگی­ های همه جانبه او که مردهای بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار می کرد، این هم مقام معنوی و رکوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحیفه و تضرع و ذات ملکوتی و درخشندگی عنصر معنوی و همپایه و هم وزن و هم سنگ پیامبر و امیرالمؤمنین (علیه السلام) بودن ایشان است که این بانو را الگوی زن مسلمان معرفی می کند.


­­­­­­ الگو بودن فاطمه زهرا(علیهاالسلام) در دوران کودکی بعد از هجرت پیامبر(ص) به مدینه، در داخل مدینه و این که در همه قضایای عمومی آن روز پدرش حضور داشت، نشان دهنده نقش زن در نظام اسلامی است. خداوند متعال به کسی بی خودی امتیاز نمی دهد. این جوهر، اراده قوی، عزم راسخ، گذشت و فداکاری در فاطمه زهرا (علیهاالسلام) کار را به آن جا می رساند که او سنگ الماسی می شود که همه این حرف ها بر روی آن می چرخد. دشوارترین چرخ ها را باید بر روی سخت ترین پایه ها و قاعده ها بچرخانند. این چرخ عظیم تاریخ اسلام و امتحان های دشوار در همان دوران کوتاه، بر روی دوش فاطمه زهرا(علیهاالسلام) بود. خدا او را انتخاب کرد و او توانست بشریت را نجات دهد. فاطمه زهرا(علیهاالسلام) فرشته نجات انسان ها در طول تاریخ است.

­­­­­­ امام(ره) با تأسی به فاطمه­ ی زهرا و اقتدا به حضرت انقلابی آفرید که پس از 40 سال تمام مستکبران و ددمنشان عالم را زمین گیر کرده است و به اقرار وادار کرد که ایران آبروی ما را برد. انقلابی که فریاد عدالت خواهانه و عدالت جویانه آن تمام بشریت را طنین انداز گشته و تمام مظلومان و عدالت خواهان عالم را به دنبال خود روانه کرده است. زن با نقاط قوت زنانه خود که خداوند در وجودشان به ودیعه نهاده است- همراه با ایمان عمیق همراه با استقرار ناشی از اتکاء به خداوند و همراه با عفت و پاکدامنی که فضای پیرامونی او را نورانیت می بخشد می تواند در جامعه یک نقش استثنایی ایفا کند که هیچ مردی قادر به ایفای چنین نقشی نیست و زنانی این چنین مایه افتخار و مباهات جمهوری اسلامی هستند. زنانی که در سایه ایمان و معرفت و معلومات توأم با ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان در هر عرصه ای مؤثر واقع شوند.

­­­­­­­­ وی افزود: اگر در طول انقلاب شکوهمند اسلامی تا به امروز که افتخار 40سالگی انقلاب را داریم وفاداری زنان، عواطف زنان، حضور زنان در میدان های مختلف، در راهپیمایی ها و در انتخابات و پشت جبهه ها و سایر عرصه ها نمی ­بود، قطعا و یقیناً حرکت عظیم مردمی نمی توانست اینگونه شکل پیدا کند و ادامه یابد. در هر میدانی که بانوان مسئولانه وارد شده اند پیشرفت در آن میدان چند برابر شده است. در همین راستا استاد فرزانه و فاضله فقید خانم طاهایی(ره) با تأسی به سیره مادر بزرگوارش عهده دار تعلیم و تربیت بانوان در بخش ها و نقش های مختلف گردید و در طول دوره زندگی پربرکت خود انسان هایی را تربیت کرد که هریک منشأ تأثیرات بسزایی در عرصه سیاسی، اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، اخلاقی و تربیتی گشته اند.

­­­­­­ همچنین بانوانی مانند شهیده بنت الهدی صدر که متأثر از انقلاب اسلامی ایران و به پشتوانه معارف حقه، قدم در مسیری گذاشتند که الفبای آن ایثار، مقاومت، فداکاری، پشتکار، اخلاص و خستگی ناپذیری بود که همه این ها باهم کلمه شهادت را برای ایشان رقم زد. «الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزّل علیهم الملائکه ان لا تخافوا و لاتحزنوا و اشربوا بالجنه التی کنتم توعدون».


­­­­­­­­ در ادامه برنامه­ های کنگره، نشست علمی برگزار گردید که در آن نقش زنان در پیشبرد اهداف متعالی اسلام و مسائل جاری زمان بررسی شد. اساتید شرکت کننده این نشست خانم پروفسور طوبی کرمانی، خانم دکتر واسطی پور، خانم شاهرودی و خانم پورحسینی بودند که خانم پورحسینی سخنان خود را چنین عنوان نمود: خدا را شاکریم که در سالگرد چهلمین سال انقلاب هستیم. 9 سال از ارتحال استاد طاهایی(ره) می گذرد در این سال ها بانوان هم عصر استاد را معرفی داشتیم که هرکدام چراغ راه شدند، خانم اعتمادی، بانو امین، بانوهمایونی، استاد نوقانی و امسال در محضر شهیده بنت الهدی صدر زانو زده ایم و می­خواهیم از کسانی بهره ببریم که با ایشان بعینه همکاری داشتند. امام علی(علیه السلام) می فرمایند: خداوند پیغمبران را فرستاد تا عقل های دفن شده را شکوفا کند.

­­­­­­­ سپس خانم پرفسور کرمانی (استاد تمام دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی شورای مصلحت نظام) ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: دهه فجر انقلاب اسلامی ایران را که فجر فاطمی، فجر علوی است و ان شاء الله به ظهور حضرت مهدی(عج) اتصال پیدا می کند به همه شما عزیزان و آزادی خواهان شادباش عرض می کنم. استاد طاهایی و شهیده بنت الهدی و همه کسانی از این دست، افرادی هستند که زنان را می شناسند، مخاطب را می شناسند و ­در زمان نیستند بلکه سوار بر زمانند. آینده ای را می بینند و قدرت تشخیص دارند. رابطه استقامت با زن چیست؟ زن ریشه است. مردان استقامت، ثبات، دانایی و دلبستگی به دین را از این ریشه می آموزند پس رابطه بین زن و مقاومت به نوعی تساوی است. از شاخصه های مکتب سیاسی امام (ره) دهه فجر است. به بیان دیگر مبانی آراء سیاسی حضرت امام قطعاً نشأت گرفته از عاشوراست. فلسفه اسلامی در آراء سیاسی امام بویژه دخالت داشته است.

­­­­­­ اکنون چهار مسأله مطرح است: وجودشناسی، جهان شناسی، خداشناسی، انسان شناسی. بحث وجود شناسی برای خود دریابی است. فعلا به مبحث جهان شناسی و انسان شناسی کار ندارم. در بحث خداشناسی در فلسفه خدا را مسلم نمی گیریم، اثبات می کنیم. اگرچه فطرتاً همه انسانها خداشناسند. در خداشناسی با توحید ذاتی کار ندارم در توحید صفاتی کار ندارم، به توحید عبادی هم کار ندارم اما در توحید افعالی جز خدا قدرتی در این عالم حکایت ندارد "لا نور فی الوجود الا الله". امام(ره) در توحید افعالی شان بعد از توحید عبادی، قدرتی جز خدا نمی شناسد لذا وقتی جز خدا قدرت نمی شناسد اولین نتیجه اش این است که از کسی نمی ترسد، کسی را قدرت نمی داند که از او بترسد، از کسی جز خدا اطاعت نمی کند و جز به خدا اتکا نمی کند و امید نمی بندد. شهامتی که بر این اساس پیدا می شود اصلاً قابل وصف نیست و می بینید که در چهل سالگی انقلاب گرچه جای شهدا خالی است اما باب شهدا و شهادت بسته نشده است.

­­­­­­­ معمولا چنین است که وقتی کسی را در قدرت ببینند ریا می کنند، به رنگ و لباس او در می آیند و چاپلوسی می ­کنند لذا حکومتهای منطقه آمریکا را قدرت می بینند، می ترسند، اطاعت می کنند و امید می بندند. امام فرمودند: آمریکا طبل توخالی است چون ایشان بنای سیاست و حکومت و نظام جمهوری اسلامی ایران را فقط در قدرت خدا می­دانستند حتی به جوان ها می گفتند به خدا نگاه کنید.

­­­­­­­­ خانم پورحسینی سپس گفت: وقتی به صدام می گویند چرا بنت الهدی را شهید کردی می گوید اشتباهی که یزید کرد نمی کنم اگر یزید زینب را می کشت این اتفاق کربلا جهانی نمی شد لذا من بنت الهدی را می کشم که این اتفاق نیفتد. این توحید افعالی ناب را در زندگی بنت الهدی می بینیم.

­­­­­­­­ در ادامه خانم دکتر کرمانی افزود: کسانی در ابتدای انقلاب سوار اتوبوس انقلاب شدند ولی در بین راه پیاده شدند. هیچ به خودمان امیدوار نباشیم که از این اتوبوس پیاده نشویم! ادامه دهنده کارش سنگین­تر است، اگر شهید سید محمدباقر صدر راه را آغاز کرد، آغاز ساده تر است تا ادامه؛ آغاز در لحظه صورت می گیرد اما ادامه در زمان است و زمان آفت ایجاد می کند. این بانو می­گفت من شیعه زینب هستم، زینبی بودن و ادامه دادن سخت است. کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود و اگر بنت الهدی می ماند حرکت انقلابی عراق سریع تر و سالم تر صورت می­گرفت چرا که سرعت و صحت هر دو مهم است.

­­­­­­­­ دیگر کارشناس نشست کنگره خانم دکتر واسطی­ پور (مبلغ حوزه های علمیه و کارشناس ماهواره عربی الفرات نعیم) در خصوص سیره جهادی بنت الهدی صدر، مؤلفه ها و شاخصه ها سخنرانی نموده و گفت: من پزشکی می خواندم، صدام ما را به عنوان ایرانی الاصل بیرون کرد و باعث افتخار ماست که به ما خمینیون می گویند. دشمن می خواست روی ما عیب بگذارد ولی مدح ما را کرد. مقدس ترین عنوان انسانیت همین است که یار سفیران خدا در گسترش عدالت باشیم. من افتخار می کنم که افکار شهیده را دارم. تمام حرکت حجاب و تدین آگاهانه در عراق مدیون شهیده صدر هست. یکی از ویژگی های بنت الهدی در خط انقلاب بودن ایشان بود. این مقبول نبود حتی در علمای عراق که خانمی چون شهیده بنت الهدی در مقابل تمام سنت های غلط ایستاد و از شهری به شهر دیگر رفت. از دیگر ویژگی های بنت الهدی خدامحوری بودن است و همه را سوق می داد خدامحور باشند. خدامحوری بالاتر از فضیلت محوری است. الان در تمام مکاتب همه فضیلت محور و عقل محورند اما اسلام خدامحور است. یک ویژگی دیگر از خانم بنت الهدی این مسأله بود که تأکید بر سعی و تلاش داشتند و انگیزه را در انسان به وجود می آوردند. وقتی از ایشان سوال می شد که چه کنیم که دختران به حجاب هدایت شوند می گفت: آن ها را فقط باید دوست داشته باشی. دوست داشته باشی که به کمالی که تو رسیدی این ها هم برسند.

­­­­­­ در ادامه نشست خانم ام احمد شاهرودی (مدیر مدرسه علمیه بنت الهدی) در خصوص سیره تبلیغی ایشان صحبت نموده و گفت: عرض تسلیت دارم شهادت بانوی بزرگ حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) را و تبریک عرض می کنم ایام مبارک دهه فجر را که چهل سالگی خود را پشت سر می گذارد. بنده با شهیده این طور آشنا شدم که کتاب شهید صدر را ملاحظه کردم. اخلاق و رفتار ایشان عالی بود. فقط این ها نبود نجف محل علم بود از 24 ساعت 20 ساعت درس که می خواندیم کم بود. از 3 سالگی قرآن از 7 سالگی کنار درس طلبگی انگلیسی هم یاد می دادند. حرف بیخود مطلقاً رد و بدل نمی شد. حرفی از دهان ما خارج نمی شد مگر اینکه فایده داشته باشد.

­­­­­­­ در پایان خانم پورحسینی در جمع بندی مباحث میزگرد گفت: شهیده صدر حجت بر همه ماست. اگر به جهت فضای مجازی نمی شود سالم ماند. زندگی در آن فضا و مسائل پر فساد عراق با این همه رشد معنوی، جهتی است برای زنان ما که از برکات وجودی این بانو استفاده کنیم لذا باید ایشان را بیشتر از پیش به جهان معرفی کنیم و الگو قرار دهیم.

­­­­­­­ خانم دکتر روح ­افزا (استاد دانشگاه، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده و معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی) بعنوان سخنران اصلی همایش ایراد سخنرانی نموده و گفت: در ایام سوگواری حضرت زهرا (علیهاالسلام) هستیم و غم خانه علی (علیه السلام) عالم­گیر است، از طرفی نتیجه دعاها و جهادها و رشادت های حضرت منجر شد در آخرالزمان انقلاب اسلامی شکل گیرد که ان شاء الله این پرچم به صاحب اصلی آن داده شود. چیزی که در حال حاضر در جامعه همه را رنج می دهد، این جوّ نامطلوب فضای مجازی است. آسمان و زمین و ملائک همه چیز در جهت صحیح قدم برمی دارد و آنکه طاغی است انسان است. چه می شود که آنکه طاغی است در جهت عکس کائنات و ائمه و خداوند راحت کار خودش را می کند؟! چرا آن که کوچکتر و باطل است و جائزالحق نیست کار به جلو می برد و آن که هست احساس پوچ بودن دارد؟! چرا ما نتوانیم از این همه پتانسیل مثبت خود خدا تا ائمه اطهار، وجود مقدس پربرکت حضرت زهرا(علیهاالسلام) و علت خلقت استفاده کنیم و بتوانیم به آن نقطه برسانیم! روزگاری در صحرای محشر حضور پیدا می کنند و در روایت داریم وقتی ورود پیدا می کند مثل افراد را دانه برمی­چینند. چه کنیم که جزء دانه ها باشیم؟ در این فرصت تنگ چند روز دنیا چه کنیم؟ دنیا نیازمند نگاه زهرایی است. به علی قسم گرفتاری انسانهایی که در منجلاب های گناه دست و پا می زنند و نادانی و نافهمی شان ما را عذاب می دهد نیازمند نگاه پاک زهرایی است. اگر در حوزه ها ما حضرت زهرا (علیهاالسلام) را معرفی نکنیم چه کسی می خواهد معرفی کند؟! چرا آثار طلاق در بچه های خوب بالا رفته؟ کثیف ترین کثیف ها را در فضای مجازی معرفی می­کنند اما چقدر بنت الهدی را معرفی کردیم؟! یا بانو طاهایی و خانم دباغ و...

 

حضرت امام به عروسشان فرمودند: روز قیامت از تو سوال می شود رئیس حوزه بودی، طلبه بودی، چکار کردی برای حضرت زهرا (علیهاالسلام)؟ قبل از پل صراط این سؤال ها را داریم یعنی نمی پرسند مزد رسالت چه شد؟ روزش همین روز است، جایش همین جاهاست؛ با محوریت خود ایشان، با کتاب، شعر، مقاله که همه درباره حضرت باشد. اما هنوز داریم حججی می دهیم، هنوز خون ها می جوشد. سؤال از من و شماست، آن ها که مسیر خودشان را می روند آن ها نیازی به ما ندارند. زن مسلمان الگوست برای دختر امروز. گرفتار بی دینی شده ایم. چه شده که شیاطین از خانه ها بیرون نمی روند. هنوز مادرانی هستند که شهید پرورند، هنوز بچه هایی هستند که آرزوی شهادت می کنند. البته توبه هم هست اما سخت تر است.

­­­­­­­ ایشان گفت: زن انسان ساز است، قرآن انسان ساز است. همین اندازه که نفست را پاک نگه می داری نور را زیاد می کنی. شهیدی در خواب دخترش آمد و گفت این قدر نگو کنیز حضرت زهرا(علیهاالسلام) شوم. همجوار هم می پذیرد پس همجواری بخواه. چطور به جای دوری از نامحرم سفره هایمان یکی شده، کلاممان یکی شده است.

از ما می پرسند چرا علی و فاطمه را معرفی نکردید؟ محال است سؤال نشود. 19 میلیون جوان در انتظار ازدواج داریم که شغل ندارند. زمینه های فساد را خودمان هم کمک کردیم فراهم شود. خانم این جا هم کم داریم تو را به پهلوی شکسته خودت قسم می دهم تو را به عصمت و پاکی خودت قسم می دهم یا زهرا تو را به نگاه زینب که آتش را خاموش کند تو را به جنینی که سمت مسجد دویدی تو را به آن روز آخرت یک دستی بر سر ما بکش، قسمت می دهم به پریشانی لحظه جدایی­ات از علی عشق را به بچه های ما بیاموز نه هوس بازی امروزی را. مفهوم حجاب و دین را به ما بفهمان. انسان سازی را به ما بیاموز جوانمردی و دوستی را ارمغان زندگی ما کن. حجاب را به ما بیاموز و دلهای ما را تطهیر کن.

­­­­­­ در ادامه کنگره خانم دکتر رحمت آبادی (معاون پژوهش مکتب نرجس(علیهاالسلام)) گزارشی از روند دریافت مقالات توسط دبیرخانه ارائه نمود و گفت: مرکز پژوهش نرجس(علیهاالسلام) توسط استاد طاهایی(ره) در دو گروه شیعه شناسی و مطالعات زن و خانواده از سال 88 کار خود را شروع کرد و مجوز رسمی خود را با اولین مرکز پژوهش جامعه المصطفی دریافت نموده و مدیریت و ساماندهی پژوهشها را عهده دار شد و فراخوان مقاله برگزار می نماید. با پیشنهاد مدیریت و پی گیری ها و همکاری جامعه المصطفی برای دریافت ISC طرحنامه نوشته شد، ریز موضوعات داده شد و این رتبه با عنوان کنگره بانوان شیعه به ما داده شد. برای اولین بار در بین حوزه های علمیه خواهران مکتب نرجس (علیهاالسلام) موفق به کسب چنین درجه ای گردید. این پایگاه جزء 4 پایگاه اصلی نمایه کردن مجلات است و مجلات چاپ شده از اعتبار بالایی برخوردار است. ISC پایگاه استنادی جهان اسلام است که این پایگاه، مجلات در کشورهای اسلامی را رتبه بندی می کند و در آن 7 کشور شرکت دارند و سومین نظام استنادی جهان است. مجلات نمایه شده در این پایگاه از ارزیابی علمی برخوردار است و مورد رصد قرار می گیرد. مجلات ISC به دقت بررسی می شود که اجازه چاپ آن ها صادر گردد.

­­­­­­­ خانم رحمت آبادی در خصوص فرآیند دریافت مقالات گفت: 170 مقاله به دبیرخانه کنگره واصل شد که از میان­ 140 نسخه بصورت اینترنتی و 30 مقاله بصورت دستی ثبت شده است. پذیرش پوستری و... از دانشگاه تهران و از خوارزمی داشتیم و از ملیت­های ایران، لبنان، عراق، هند، پاکستان و افغانستان مقاله دریافت نمودیم. از جمله استانهایی که از آن ها مقاله دریافت گردید می توان به مرکزی، تهران، یزد، سمنان، گلستان، قم، گیلان، اصفهان، بوشهر، خوزستان، خراسان شمالی و رضوی اشاره نمود که در این میان از 35 مقاله برتر تقدیر شد.

 

­­­­­ در ادامه کنگره آقای دکتر بوذری (استاد دانشگاه) در خصوص ادبیات متعهد، افق ها و چالش ها با انگاره­هایی از داستان­ نویسی بنت الهدی صدر مطالبی را عنوان نمود و پس از آن گزارش کمیسیون های علمی روز قبل از کنگره عنوان شد و ضمن رونمایی از آثار پژوهشی، شرکت کنندگان در کنگره از نمایشگاه هنری پژوهشی"زنان؛ انقلاب اسلامی و مقاومت" بازدید نمودند.

روابط عمومی مکتب نرجس(علیهاالسلام)

 




تعداد امتیازات: (7) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (662)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: