تاریخ ارسال خبر: 03 بهمن 1395
| گروه خبری:
زندگینامه
تأسیس حوزه علمیه برای بانوان و در نظر گرفتن مکانی که بتواند زمینه ساز رشد ایمانی و اعتلای فرهنگی آنان باشد آن هم در آن سال های اختناق، از ابتکاری ترین طرح های استاد معظمه بوده است.
اینکه بانویی بتواند به تنهایی نهادی فرهنگی را با چنین گستره فعالیت در طی 40 سال اداره نماید، به طور یقین مدیون تلاش ها، نوآوری ها و زحمات فراوان است. اینک شمه ای از ابتکارات استاد را در زمینه مدیریت مکتب نرجس با هم مرور می کنیم:
الف) نوآوری ها
فعالیت های حوزه علمیه نرجس در سه بعد آموزشی، تحقیق و تبلیغ و اشاعه فرهنگ اسلام متمرکز شده است. فعالیت کردن در این ابعاد مستلزم آگاهی از فن آوری روز است. مدرسه علمیه نرجس در راه اندازی واحد رایانه، اینترنت افتتاح سایت، راه اندازی واحد پژوهش، شرکت در برنامه های آموزشی تخصصی مانند کامپیوتری کردن سیستم کتابخانه و اخذ مجوز بولتن داخلی حوزه علمیه خواهران پیشگام بوده است.
ب) تربیت اساتید
تلاش برای خود کفا کردن حوزه های علمیه خواهران حرکتی مثبت به شمار می آید. یکی از ابتکارات استاد طاهایی از سال های ابتدایی تأسیس مکتب نرجس، تربیت استاد و نیروهای متخصص برای تدریس دروس حوزوی است. مبنای اندیشه و کار ایشان این بوده که حوزه می تواند از نیروهای با استعداد آموزش دیده خود استفاده کند، لذا هماره همین اصل در مکتب نرجس پیاده می شود؛ بدین گونه که از سال سوم، طلاب خوش استعداد و فهیم را تشویق به تدریس نموده، در این راستا راهنمایی می کنند. ایشان معتقدند که آقایان اساتید باید کمترین حضور را در حوزه خواهران داشته باشند.
در حال حاضر تمام اساتید مکتب نرجس در دروس تخصصی و علوم پایه همچون فقه، اصول، فلسفه، منطق، تفسیر علوم قرآنی... از دانش آموختگان مدرسه علمیه نرجس هستند. و در طی سالها فقط در موارد نادر و برای تدریس سطوح عالی از اساتید حوزه آقایان استفاده شده است.
این حرکت مدیریت مدرسه علمیه نرجس، برکات زیادی داشته است؛
از جمله ایجاد انگیزه برای طلاب، ارتقاء علمی اساتید و عشق بیشتر به آموختن، ایجاد فضای ددوستانه و صمیمی بین اساتید و طلاب.