دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 01 آذر,1403


درســهای اســـتاد

درس اول: انسان و دو بعد وجودي او، روح و جسم
درس دوّم: قلـب
درس سوم: عقل
درس چهارم: نفس و عقل
درس پنجم: سعادت واقعی
درس ششم: اخلاق فردی و اجتماعی
درس هفتم: راه درمان رذائل اخلاقی
درس هشتم: مقیاس سنجش نیک و بد اخلاقی
درس نهم: اصلاح گفتار
درس دهم: مطابقت گفتار با رفتار
درس یازدهم: دروغ
درس دوازدهم: راه درمان دروغ
درس سیزدهم: سوء ظن و بدگمانی
درس چهاردهم: سرچشمه های بدگمانی
درس پانزدهم: تجسس و غیبت
درس شانزدهم: مهمترین انگیزه های غیبت
بيانات استاد ارجمند خانم طاهائي به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام
درس هفدهم: خطرات غيبت
درس هجدهم :موارد استثنايي غيبت
درس نوزدهم: حيات اجتماعي
درس بيستم:حيات جامعه
درس بیست و یکم: اسلام و پيوند اجتماعي
درس بيست و دوم: راه ايجاد وحدت فکري
درس بيست وسوم: رشد اخلاقي مهم ترين اصل وحدت
درس بیست چهارم: ویژگی های عبادالرحمان
درس بیست و پنجم: شرحی بر صلوات شعبانیه
درس بیست و ششم: جهان پس از ظهور حضرت مهدی (عج)
درس بیست هفتم: جریان حق و باطل (1)
درس بیست و هشتم : نيم نگاهي به سخنان استاد طاهايي در شب­هاي قدر
درس بیست و نهم: عروج نفس
درس سی ام: آزموني ده‌گانه براي دانايان
درس سی و یکم: اعتدال در مصرف
درس سی و دوم: پندهاي امام عسكري (‏عليه‏السّلام) به شيعيان
درس سی و سوم: به یاد خطیب توانا
درس سی و چهارم: تأثیر نظارت الهی در اصلاح عمل
درس سی و پنجم: جوان، ارزش‌ها و اجتماع
درس سی و ششم: حج و مدیریت اقتصادی
درس سی و هفتم: نگاهی به ابعاد وجودی حضرت زینب کبری (علیهاالسّلام)
درس سی و هشتم: یاد خدا؛ پرورش و آموزش
درس سی و نهم: فرمان صبر به پيامبر اسلام در قرآن
درس چهلم: شکوفایی کمالات انساني
درس چهل و یکم: شرایط مبلّغ و تبلیغ از دیدگاه استاد طاهایی
درس چهل و دوم: پیوند ایمان و علم
درس چهل و سوم: تفسیر فرازهایی از صلوات شعبانیه
درس چهل و چهارم: شخصیت حضرت زهرا(سلام الله علیها)
درس چهل و پنج: اهمیت رای دادن در انتخابات
درس چهل و ششم: اهمیت شب قدر
درس چهل و هفتم: نکته ای ناب از زیارت رجبیه
درس چهل و هشتم: سخن گفتن با امام زمان
درس چهل و نهم: اهمیت انتخاب اصلح

 درس نهم: اصلاح گفتار




بسم الله الرحمن الرحيم

لاحول ولا قوه الابالله العلي العظيم

درس نهم                                                                                      اصلاح گفتار 

                                                       
قال الله العظيم في کتابه :

«يَأيّهَا الّذِينَ ءَامَنُوا اتّقُوا الله وَقُولُوا قَولاً سَديداً يُصلِح لَکُم اَعمالَکُم وَيَغفِرلَکُم ذُ نُوبَکُم وَ مَن يُطِـعِ الله وَ رَسُولَهُ فَقَد فَازَ فَوزاً عَظيماً» [1]

« اي مؤمنين خدا را در نظرداشته باشيد و سنجيده سخن گوييد. سخني را که متين و استوار است برزبان آريد و غرض شما از سخن گفتن بيان حق باشد ، تا خدا کارهاي شما را اصلاح کند و گناهانتان را بيامرزد کسي که خدا ورسول اورا فرمانبردار باشد به رستگاري بزرگي رسيده است .»

علماي اخلاق اهميت زيادي براي اصلاح زبان قائل هستند و اصلاح آن را نشانه کمال روح و تقويت فضايل وملکات برجسته اخلاقي مي دانند اهميت اصلاح زبان ازآن جهت است که ترجمان دل نماينده عقل وکليد شخصيت انسان است.

به عبارت روشن تر ، آنچه در صفحه روح بشر نقش مي بندد ، اعم از پديده هاي فکري ، عاطفي و احساسي ، قبل ازهرچيز بر صفحه زبان و لابلاي گفته هاي او خود را مي نماياند .

علي( عليه السلام )مي فرمايند :

«اَلمَرءُ مَخبُووٌ[2] تَحتَ لِسانه»[3]

«انسان درزيرزبان خود پنهان است»

 
يعني نه تنها شخصيت علمي بلکه شخصيت اجتماعي ، اخلاقي و به طور کلي شخصيت انسان زير زبان او قرار دارد وبا گردش آن خود نمايي خواهد کرد.

اهميت اصلاح زبان زماني براي ما آشکار مي شود که بدانيم قسمت مهمي ازگناهان ما ـ مانند قسمت مهمي از اعمال نيکمان ـ به وسيله ي زبان انجام مي گيرد.

غزالي بيست نوع انحراف و گناه براي زبان ذکر کرده است بدين ترتيب :

1.      گفتگو در اموري که به انسان مربوط نيست

2.       زياد سخن گفتن و بيهوده گويي

3.       گفتگو درامور باطل، مانند وصف مجالس شراب وقمار وزنان آلوده

4.      جدال ومراء( خرده گيري واعتراض برديگران به منظورهاي غلط مانند: تحقيرديگران يا اظهار فضل و برتري برديگران)

5.      خصومت ونزاع ولجاج درکلام

6.      بد زباني و دشنام

7.       لعن کردن

8.      غنا و اشعار منحرف کننده

9.      افراط در مزاح

10.  سخريه واستهزاء

11. شهادت باطل

12.  افشاي اسرار ديگران

13. وعدة دروغ

14. دروغ در گفتار وقسم

15. غيبت

16. سخن چيني

17. نفاق درسخن ( دو زبان داشتن )

18.  مدح بي جا

19.  غفلت از دقايق ولوازم سخن وخطاهايي که ازاين رهگذر دامن گيرانسان مي شود

20.  سؤالات عوام از مسايل پيچيده

علي (عليه السلام) درکلمات قصار مي فرمايند :

«وَمَن کَثر کَلامُهُ کَثرَ خَطوهُ وَمَن کَثرَ خَطؤُهُ قَلّ حَياءُه وَمَن قَلّ حياءُهُ قَلّ وَرَعُهُ و مَن قَلّ وَرَعُهُ ماتَ قَلبُهُ وَمَن ماتَ قَلبُهُ دَخَلَ النّار»[4]

«کسـي که زيـاد سخن مي گويـد ، لغزش هايـش زياد اسـت وکسـي که زياد لغزش نمايد حيـاتش کـم مي شود و آنکه کم حيا شد تقواي او کم مي گردد و آنکه کم تقوا شد قلبش مي ميرد وکسي که قلبش مرد داخل آتش مي گردد .»

شايد برهمين اساس پيامبر به ابوذر فرموده اند:

«مَن صَمَت نَجا»[5]

«آنکه سکوت کند نجات مي يابد.»

 چون سکوت انسان را در مقابل بسياري از گناهان بيمه مي کند. البته اشتباه نشود سکوت از قبيل عبرت و کناره گيري نيست که گناه را ازبين مي برد ؛ بلکه يک نوع خود داري از گناه است و درمواردي که فرد ميل به بعضي ازگناهان ازقبيل غيبت ، دروغ ، تهمت و ... پيدا مي کند ، هرگاه خويشتن داري وسکوت اختيار نمايد فضليتي را ـ علاوه برسلامت ازگناه ـ براي خود کسب کرده است .
اين موضوع نيز نا گفته نماند ؛ در مواردي که سخن گفتن لازم است ، سکوت يکي از بزرگترين معايب محسوب مي گردد ونشانه ضعف ، زبوني ، ناتواني ، عدم شهامت روحي و ترس از غير خداست .
ونيز بايد توجه داشت همانطور که بيشتر گناهان بازبان انجام مي شود ، قسمت مهمي از عبادات واعمال نيک ازقبيل ذکر خدا ، ارشاد مردم تعليم و تربيت ، امر به معروف ، نهي ازمنکر ، جهاد با سخن و ... نيز با زبان انجام مي گيرد.


 
وصل الله علي محمد وال محمد

پايان درس نهم

 


 

1.      سوره مبارکه احزاب ـ آيه 70 ـ71

2.      مخبو ؤ از خباء به معنای خیمه است  

3.      نهج البلاغه ــ کلمات قصار 148

4.      نهج البلاغه  ـ 349 ـ ص 536

5.      مکارم الاخلاق ـ ص 553

 




تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (5647)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: