دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 01 آذر,1403


درســهای اســـتاد

درس اول: انسان و دو بعد وجودي او، روح و جسم
درس دوّم: قلـب
درس سوم: عقل
درس چهارم: نفس و عقل
درس پنجم: سعادت واقعی
درس ششم: اخلاق فردی و اجتماعی
درس هفتم: راه درمان رذائل اخلاقی
درس هشتم: مقیاس سنجش نیک و بد اخلاقی
درس نهم: اصلاح گفتار
درس دهم: مطابقت گفتار با رفتار
درس یازدهم: دروغ
درس دوازدهم: راه درمان دروغ
درس سیزدهم: سوء ظن و بدگمانی
درس چهاردهم: سرچشمه های بدگمانی
درس پانزدهم: تجسس و غیبت
درس شانزدهم: مهمترین انگیزه های غیبت
بيانات استاد ارجمند خانم طاهائي به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام
درس هفدهم: خطرات غيبت
درس هجدهم :موارد استثنايي غيبت
درس نوزدهم: حيات اجتماعي
درس بيستم:حيات جامعه
درس بیست و یکم: اسلام و پيوند اجتماعي
درس بيست و دوم: راه ايجاد وحدت فکري
درس بيست وسوم: رشد اخلاقي مهم ترين اصل وحدت
درس بیست چهارم: ویژگی های عبادالرحمان
درس بیست و پنجم: شرحی بر صلوات شعبانیه
درس بیست و ششم: جهان پس از ظهور حضرت مهدی (عج)
درس بیست هفتم: جریان حق و باطل (1)
درس بیست و هشتم : نيم نگاهي به سخنان استاد طاهايي در شب­هاي قدر
درس بیست و نهم: عروج نفس
درس سی ام: آزموني ده‌گانه براي دانايان
درس سی و یکم: اعتدال در مصرف
درس سی و دوم: پندهاي امام عسكري (‏عليه‏السّلام) به شيعيان
درس سی و سوم: به یاد خطیب توانا
درس سی و چهارم: تأثیر نظارت الهی در اصلاح عمل
درس سی و پنجم: جوان، ارزش‌ها و اجتماع
درس سی و ششم: حج و مدیریت اقتصادی
درس سی و هفتم: نگاهی به ابعاد وجودی حضرت زینب کبری (علیهاالسّلام)
درس سی و هشتم: یاد خدا؛ پرورش و آموزش
درس سی و نهم: فرمان صبر به پيامبر اسلام در قرآن
درس چهلم: شکوفایی کمالات انساني
درس چهل و یکم: شرایط مبلّغ و تبلیغ از دیدگاه استاد طاهایی
درس چهل و دوم: پیوند ایمان و علم
درس چهل و سوم: تفسیر فرازهایی از صلوات شعبانیه
درس چهل و چهارم: شخصیت حضرت زهرا(سلام الله علیها)
درس چهل و پنج: اهمیت رای دادن در انتخابات
درس چهل و ششم: اهمیت شب قدر
درس چهل و هفتم: نکته ای ناب از زیارت رجبیه
درس چهل و هشتم: سخن گفتن با امام زمان
درس چهل و نهم: اهمیت انتخاب اصلح

 درس چهاردهم: سرچشمه های بدگمانی




بسم الله الرحمن الرحيم

لاحول ولا قوه الا با لله العلي العظيم

درس چهاردهم                                                                 سر چشمه هاي بد گماني


1.      گاهي سرچشمه سـوء ظن ، نا پاکي و آلودگي دروني خود انسان است . همان گونه که خوش بينــي زياد گاهي از صفا و پاکي خود شخص سرچشمه مي گيرد ؛ يعني روي اصل مقايسه با خود ديگران را بد يا خوب تصور مي کند ؛ البته با توجه به اين مسـأله در افراد کم اطلاع و ساده ذهن تظاهر بيشتـري دارد.

2.      گاهي منشأ سـوء ظن ممـکن است از تکبـر و خود خواهي باشـد . زيرا افراد متکبـر چون خـود را از ديگران برتر مي دانند ؛ سعي مي کنند در محيط فکري خود براي ديگران نقاط ضعفي بتراشند که ارزش وجود آنها را هر چند تنها در ذهن خود پايين آورده و به زعم خويش ارزش وجود خود را بالا ببرند.

3.      حس انتقام ، کينه توزي و حسد هم از علت هاي بد گماني مي باشد ، بعضي از افراد وقتي نتوانسـتند در عمل از اشخاص مورد نظر انتقام بگيرند و يا به زبان اظهار کنند ، در منطقه فکر و قلب آشوبي به پا کرده ، به آن ها نسبـت بد مي دهنـد و در محکمـه قلـب به توبيـخ و سـرزنش آنها مي پـردازند تا ازاين طريـق تشّفي خاطر ، بجويند .

4.       يکي ديگر از علل سوء ظن ، تخفيف مجازات و تبرئه ي شخصي است ، زيرا شخص مجرم در دادگاه وجدان خود مي کوشـد شـريک جرم هايـي براي خود درسـت کند و نسبت به ديگران گمان بد ببـرد تا اعمال خود را توجيه نمايد و يا کم اثر و عادي جلوه دهد .

5.      محيط تربيتي ناسـالم ، اعـم از خانواده و محيـط تحصيلي يکي از عوامل مهـم بد بينـي و سـوءظـن مي باشد . معاشرت با افراد ناصالح از ديگر علل بد گماني است ، زيرا قضاوت هاي اشخاص در بـاره اهل يک شهر يا يک دِه يا يک کشور و يک نژاد ، بر اساس سبک تفکرافراد معيني است که با آنها ارتباط داشته است ، اگر معاشران انسان افراد نادرستي باشند به تبع آن ، او نيز به همه مردم بد بين خواهد شد . در حديث است حضرت امير المومنين ( عليه السلام ) مي فرمايند:

« مجالسة الاشرار تُورثُ سوء الظن بالاخيار »[1]


« هم نشيني با بدان باعث بد بيني به نيکان مي گردد .»


و صل الله علي محمد و آل محمد

پايان درس چهاردهم

 


1.      بحارالانوار ـ جلد 74 ـ باب 14 ـ حديث 4 ـ صفحه 191



 




تعداد امتیازات: (27) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (3365)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: